Veel gestelde vragen
Wat is mediation
Bij mediation ga je onder begeleiding van een mediator zelf op zoek naar een optimale en duurzame oplossing. Geen tegengestelde standpunten en argumenten, maar onderzoeken van wederzijdse belangen. Geen ruziemodel, maar een oplossingsmodel. (Weer) on speaking terms komen!
In mediation:
Mediation wordt, onder andere, toegepast:
In mediation:
- Helpt de mediator duidelijk maken waar het conflict naar de mening van betrokkenen nu echt over gaat
- Wordt de verstoorde communicatie hersteld
- Komen de belangen op tafel die ten grondslag liggen aan de standpunten van betrokkenen, de oorzaken van het conflict.
- Wordt gezocht naar een oplossing die voor allen acceptabel is.
Mediation wordt, onder andere, toegepast:
- In conflicten tussen de bestuurder en de ondernemingsraad
- Bij problemen die worden veroorzaakt door (nog) niet goed verlopende samenwerking binnen maatschappen en in organisaties na fusies en reorganisaties
- In het werkbaar maken van samenwerkingsrelaties
- In geval van arbeidsongeschiktheid (als gevolg van een arbeidsconflict)
- In geval van ongewenst gedrag
- Bij het beslechten van arbeidsconflicten
- Bij buurt- en burenruzies
- Bij conflicten binnen gezins- en familiesituaties
- Bij echtscheiding
De rol van de mediator
Bij conflicten kunnen emoties hoog oplopen. Met als gevolg dat met elkaar praten en naar elkaar luisteren vaak niet meer mogelijk is; het conflict lijkt onoplosbaar. Toch kan de impasse worden doorbroken door het inschakelen van een neutrale derde, de MfN register mediator. Deze is opgeleid bij een erkend trainingsinstituut en daardoor in staat om effectief met conflicten en emoties om te gaan.
De mediator helpt de vastgelopen communicatie herstellen en onderzoekt met betrokkenen waar de angel van het conflict zit. De inhoud van het conflict is aan betrokkenen, de mediator geeft daarover geen oordeel. De mediator fungeert als gespreksleider en doet dat door:
De MfN register mediator handelt volgens de Gedragsregels voor Mediators en het MfN mediation Reglement. Indien een van de deelnemers van mening is dat een MfN registermediator niet naar behoren handelt of heeft gehandeld kan dat gedrag worden getoetst middels een klacht- en tuchtrecht van toepassing.
De mediator helpt de vastgelopen communicatie herstellen en onderzoekt met betrokkenen waar de angel van het conflict zit. De inhoud van het conflict is aan betrokkenen, de mediator geeft daarover geen oordeel. De mediator fungeert als gespreksleider en doet dat door:
- De regie in het gesprek te voeren, waardoor in de eerste plaats voor ieder gelijkelijk ruimte bestaat om zijn of haar verhaal te doen. De mediator verheldert datgene wat tot dan toe onderbelicht is gebleven in de situatie.
- Betrokkenen – elk voor zich – inzicht in het eigen gedrag te laten krijgen en om inzicht in het gedrag van de ander te bevorderen.
- Inzichtelijk te maken op welke wijze betrokkenen die in een conflict verwikkeld zijn met elkaar communiceren.
- Helder te krijgen wat men graag opgelost wil zien en hoe voor alle betrokkenen een acceptabele oplossing er uit kan zien.
De MfN register mediator handelt volgens de Gedragsregels voor Mediators en het MfN mediation Reglement. Indien een van de deelnemers van mening is dat een MfN registermediator niet naar behoren handelt of heeft gehandeld kan dat gedrag worden getoetst middels een klacht- en tuchtrecht van toepassing.
het verloop van het mediation proces
Een mediationgesprek verloopt via een structuur, een vast patroon dat de mediator goed bewaakt. De mediaton begint met het ondertekenen van een mediationovereenkomst. (zie bij de uitgangspunten van mediation).
Een mediator hakt geen knopen door. De mediator begeleidt het proces waarin deelnemers samen het conflict tot een voor hen goede oplossing trachten te brengen. De mediator heeft vooraf vrijwel geen informatie over het conflict. Dit maakt dat hij zonder vooroordeel en voorkennis met de deelnemers aan het mediationproces in gesprek gaat en kan onderzoeken wat er werkelijk speelt. Mediators hebben allemaal hun eigen werkwijze, er zijn dus verschillen in benadering mogelijk. In grote lijnen echter gebeurt het volgende:
Mediator en deelnemers ontmoeten elkaar op hetzelfde moment voor een eerste gesprek. De mediator vraagt wie iedereen is en wie hij of zij eventueel vertegenwoordigt. Vervolgens wordt de overeenkomst tot mediation (zie hierboven) besproken en ondertekend. Dan krijgt elke deelnemer de gelegenheid om te vertellen wat er volgens hem aan de hand is en wat hij met mediation wil bereiken. Basisregels daarbij zijn dat deelnemers het verhaal vertellen zoals zij het zien en dat zij elkaar niet in de rede vallen. Het gaat erom dat ieders eigen verhaal zo goed mogelijk wordt verteld. Deze verhalen verschillen vaak omdat ieders invalshoek, perspectief en beleving kan verschillen. Soms wil de mediator met deelnemers afzonderlijk te praten. De mediator zal dan uitleggen waarom hij daarvoor kiest. In enkele situaties kan het zo zijn dat de mediator beurtelings meerdere gesprekken met deelnemers apart voert, maar meestal worden de gesprekken in aanwezigheid van beide deelnemers gevoerd.
Soms komt men al in een eerste gesprek tot een oplossing en soms komt men in het eerste gesprek tot de conclusie dat mediation niet de geschikte methode is om het probleem op te lossen. Meestal worden er drie gesprekken gevoerd, soms meer, afhankelijk van complexiteit van de problematiek.
Als duidelijk is waar het conflict precies om draait en als helder is geworden welke belangen er bij elk van de deelnemers spelen, begeleidt de mediator hen bij het zoeken naar een oplossing die voor allen aanvaardbaar is. De mediator stimuleert cliënten daarbij in het bedenken van zo veel mogelijk alternatieven.
Is die oplossing eenmaal gevonden, dan wordt schriftelijk vastgelegd hoe cliënten hun geschil zullen oplossen. Die afspraken worden vervolgens vervat een (vaststellings-)overeenkomst, die door cliënten wordt ondertekend. Deze overeenkomst is juridisch bindend, dus cliënten moeten zich daaraan houden.
Het komt ook voor dat er voor een deel van het probleem een oplossing wordt gevonden, maar voor een ander deel niet. De bereikte oplossing wordt dan vastgelegd in een vaststellingsovereenkomst. Het resterende deel van het probleem wordt dan op een andere manier opgelost.
Een mediator hakt geen knopen door. De mediator begeleidt het proces waarin deelnemers samen het conflict tot een voor hen goede oplossing trachten te brengen. De mediator heeft vooraf vrijwel geen informatie over het conflict. Dit maakt dat hij zonder vooroordeel en voorkennis met de deelnemers aan het mediationproces in gesprek gaat en kan onderzoeken wat er werkelijk speelt. Mediators hebben allemaal hun eigen werkwijze, er zijn dus verschillen in benadering mogelijk. In grote lijnen echter gebeurt het volgende:
Mediator en deelnemers ontmoeten elkaar op hetzelfde moment voor een eerste gesprek. De mediator vraagt wie iedereen is en wie hij of zij eventueel vertegenwoordigt. Vervolgens wordt de overeenkomst tot mediation (zie hierboven) besproken en ondertekend. Dan krijgt elke deelnemer de gelegenheid om te vertellen wat er volgens hem aan de hand is en wat hij met mediation wil bereiken. Basisregels daarbij zijn dat deelnemers het verhaal vertellen zoals zij het zien en dat zij elkaar niet in de rede vallen. Het gaat erom dat ieders eigen verhaal zo goed mogelijk wordt verteld. Deze verhalen verschillen vaak omdat ieders invalshoek, perspectief en beleving kan verschillen. Soms wil de mediator met deelnemers afzonderlijk te praten. De mediator zal dan uitleggen waarom hij daarvoor kiest. In enkele situaties kan het zo zijn dat de mediator beurtelings meerdere gesprekken met deelnemers apart voert, maar meestal worden de gesprekken in aanwezigheid van beide deelnemers gevoerd.
Soms komt men al in een eerste gesprek tot een oplossing en soms komt men in het eerste gesprek tot de conclusie dat mediation niet de geschikte methode is om het probleem op te lossen. Meestal worden er drie gesprekken gevoerd, soms meer, afhankelijk van complexiteit van de problematiek.
Als duidelijk is waar het conflict precies om draait en als helder is geworden welke belangen er bij elk van de deelnemers spelen, begeleidt de mediator hen bij het zoeken naar een oplossing die voor allen aanvaardbaar is. De mediator stimuleert cliënten daarbij in het bedenken van zo veel mogelijk alternatieven.
Is die oplossing eenmaal gevonden, dan wordt schriftelijk vastgelegd hoe cliënten hun geschil zullen oplossen. Die afspraken worden vervolgens vervat een (vaststellings-)overeenkomst, die door cliënten wordt ondertekend. Deze overeenkomst is juridisch bindend, dus cliënten moeten zich daaraan houden.
Het komt ook voor dat er voor een deel van het probleem een oplossing wordt gevonden, maar voor een ander deel niet. De bereikte oplossing wordt dan vastgelegd in een vaststellingsovereenkomst. Het resterende deel van het probleem wordt dan op een andere manier opgelost.
De uitgangspunten van mediation
Om verkeerde verwachtingen te voorkomen is het belangrijk om bij de start van het mediation traject de uitgangspunten helder te krijgen. Daartoe sluiten betrokkenen, samen met de mediator, een mediationovereenkomst. Daarin worden de volgende spelregels afgesproken:
- Met het deelnemen aan een Mediation verklaren betrokkenen zich in te zullen spannen om het mediationproces goed en effectief te laten verlopen én dat zij de wil hebben om daardoor tot een oplossing van het geschil te komen.
- Mediation werkt op basis van vrijwilligheid en gelijkwaardigheid. Het staat elk van de deelnemers én de mediator vrij om de mediation op elk gewenst moment te beëindigen. Beëindiging gebeurt bij voorkeur aan de mediationtafel opdat afgesproken kan worden hoe men verder gaat en wat er gebeurt met hetgeen tijdens de mediation is besproken.
- Deelnemers spreken af dat zij gedurende de loop van de mediation afzien van acties die het proces nadelig kunnen beïnvloeden. Dus: opschorten van lopende juridische procedures, stoppen met elkaar bestoken met brieven, e-mails, dagvaardingen et cetera.
- De mediator verklaart dat hij neutraal en onpartijdig zal zijn en dat hij geen enkel belang heeft bij de oplossing die cliënten voor hun conflict zullen vinden. Indien een cliënt twijfelt aan de neutraliteit van de mediator, dan moet hij dat meteen bespreekbaar maken.
- De taak van de mediator is begeleiding van het communicatie- en onderhandelingsproces tussen cliënten. Deze laatste zijn zélf verantwoordelijk voor de inhoud van de gevonden oplossing.
- Er geldt tussen cliënten en de mediator absolute vertrouwelijkheid over hetgeen in het kader van de mediation naar voren komt.
- De mediator werkt op basis van een uurtarief. Deelnemers maken een afspraak over de verdeling van de kosten van de mediation.
- De door mediation bereikte oplossing van het geschil wordt schriftelijk vastgelegd in een overeenkomst.
wat kost mediation
De kosten van mediation zijn afhankelijk van het honorarium van de mediator en de door de deelnemers zelf gemaakte kosten.
De tijdsduur waarbinnen met behulp van mediation een conflict kan worden opgelost is sterk afhankelijk van de aard van het conflict en van de daarbij betrokken emoties én van de manier waarop betrokkenen zich opstellen. Als vuistregel geldt dat de gemiddelde mediation ongeveer tien uur (verdeeld over vier of vijf sessies) in beslag neemt.
Het uurtarief dat door mediators in rekening wordt gebracht verschilt erg. Doorgaans moet men rekening houden met een uurtarief tussen de € 100,– en € 200,– (exclusief BTW). Iedere mediator bepaalt zelf of hij reistijd (geheel of gedeeltelijk) en rekening brengt. Als er bij de mediation derden moeten worden ingeschakeld (advocaten, fiscalisten, makelaars, accountants of andere deskundigen), moeten de daaraan verbonden kosten door de partijen worden betaald.
Het honorarium van de mediator is niet afhankelijk van het resultaat. Meestal betalen beide partijen elk de helft van het overeengekomen uurtarief, maar het staat hen vrij om hierover andere afspraken te maken. In conflicten tussen werkgever en werknemer komt het voor dat de werkgever de kosten betaalt. In een dergelijk geval moet echter duidelijk zijn dat deze situatie de neutraliteit van de mediator op geen enkele wijze beïnvloedt. Dat wordt ook zo vastgelegd in de mediationovereenkomst.
De tijdsduur waarbinnen met behulp van mediation een conflict kan worden opgelost is sterk afhankelijk van de aard van het conflict en van de daarbij betrokken emoties én van de manier waarop betrokkenen zich opstellen. Als vuistregel geldt dat de gemiddelde mediation ongeveer tien uur (verdeeld over vier of vijf sessies) in beslag neemt.
Het uurtarief dat door mediators in rekening wordt gebracht verschilt erg. Doorgaans moet men rekening houden met een uurtarief tussen de € 100,– en € 200,– (exclusief BTW). Iedere mediator bepaalt zelf of hij reistijd (geheel of gedeeltelijk) en rekening brengt. Als er bij de mediation derden moeten worden ingeschakeld (advocaten, fiscalisten, makelaars, accountants of andere deskundigen), moeten de daaraan verbonden kosten door de partijen worden betaald.
Het honorarium van de mediator is niet afhankelijk van het resultaat. Meestal betalen beide partijen elk de helft van het overeengekomen uurtarief, maar het staat hen vrij om hierover andere afspraken te maken. In conflicten tussen werkgever en werknemer komt het voor dat de werkgever de kosten betaalt. In een dergelijk geval moet echter duidelijk zijn dat deze situatie de neutraliteit van de mediator op geen enkele wijze beïnvloedt. Dat wordt ook zo vastgelegd in de mediationovereenkomst.
wanneer mediation niet tot een oplossing leidt
Wanneer deelnemers in een mediation onverhoopt niet tot een oplossing komen dan rondt de mediator de mediation af en bespreekt met betrokkenen hoe zij verder zullen gaan. De vertrouwelijkheid die in de mediationovereenkomst is overeengekomen blijft in stand, ook na afloop van de mediation. Indien betrokkenen besluiten om hun geschil in rechte uit te vechten, dan kan op alles wat tijdens de mediation is gezegd en eventueel is toegegeven geen beroep meer worden gedaan. Rechters en advocaten kennen de afspraken uit de mediationovereenkomst en zullen de vertrouwelijkheid respecteren. Wanneer gedurende het mediationtraject tussentijds afspraken zijn gemaakt, bijvoorbeeld over re-integratie bij een arbeidsconflict, dan gelden die afspraken alleen nog wanneer deze als zodanig schriftelijk zijn vastgelegd en ondertekend. Soms is het inzicht ontstaan dat er geen win-win oplosing mogelijk is en besluiten betrokkenen om het er verder bij te laten, ook dat kan het einde van een mediation zijn. Soms komt het voor dat voor een deel van het probleem een oplossing wordt gevonden en dat een ander deel op een andere manier zal worden opgelost. Ook kan het inzicht zijn ontstaan dat er geen win-win oplosing mogelijk is en besluiten betrokkenen om het er verder bij te laten.
Contactinformatie
Bel ons gerust
|
secretariaat@mediation.nl |
Telefoon |
033 - 422 82 85 |
adres |
Koningin Wilhelminalaan 21
3818 HN te Amersfoort |